Wat doet een klantenservice medewerker

wat doet een klantenservice medewerker

Je hebt vast eens een vacature voorbij zien komen voor de functie van klantenservice medewerker. Maar wat doet een klantenservice medewerker nu eigenlijk precies? Dat is misschien niet altijd even duidelijk. Wat een klantenservice medewerker doet is service bieden aan de klant. Dat klinkt wel logisch, maar dat legt nog niet uit wat dat nu inhoudt. Een klantenservice medewerker werkt vaak op een afdeling klantenservice en staat klanten telefonisch te woord. Maar er zijn ook klantenservice medewerkers die zich inzetten voor de klanten via social media of de chat van de website van het bedrijf waar ze werken.

Problemen oplossen, adviseren en vragen beantwoorden

Dus wat doet een klantenservice medewerker? Dat hangt van het bedrijf af. Vaak gaat het bij klantenservice om het helpen van klanten met dingen die niet lukken of waar ze problemen mee hebben. Dit kan zijn met het afsluiten van contracten, zoals energieleveranciers of zorgverzekeringen. Maar een klantenservice medewerker doet ook aan service bieden voor winkels of webwinkels. Van problemen met online bestellingen tot aan klachten over producten. Een ander onderdeel van wat een klantenservice medewerker doet is het bieden van advies of het beantwoorden van vragen. 

wat doet een klantenservice medewerker

Met aandacht voor de klant

Dus wat doet een klantenservice medewerker nu eigenlijk niet? Nou, in direct contact staan met de klant op de werkvloer bijvoorbeeld. Een klantenservice medewerker is getraind om te helpen en te adviseren in plaats van te verkopen, zoals een winkelmedewerker dat wel is. Wat een klantenservice medewerker doet is de klant helpen waar nodig met als belangrijkste doel de klant helpen en als tweede doel pas profijt voor het bedrijf.